11.07.2019

Д-р Савчева пред 24 chasa.bg - "Всеки човек трябва да получи достойна грижа, не само медицинска, но и чисто човешка"

Хоспис ВИТА – "Всеки човек трябва да получи достойна грижа, не само медицинска, но и чисто човешка" смята Д-р Анна Савчева – Собственик и Управител на Хоспис ВИТА, а също и Медицински управител и Спeциалист по вътрешни болести в Болница и ДКЦ ВИТА. Тя е оторизиран лекар към посолствата на САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия.
 

1. Какво значи хоспис и каква е разликата със старчески дом?
В медиите често се бъркат тези две понятия. Хоспис е лечебно заведение, в което медицински и други специалисти осъществяват палиативни грижи за хора с увреждания, хронично болни, болни в слединсултни състояния, терминално болни пациенти, медицинско наблюдение, поддържащо лечение, здравни грижи, насочени към лекуване на пациента. За разлика от старческите домове в хосписите има възможност за извършване на  диагностични и терапевтични процедури, долекуване на различни медицински състояния, а не просто ежедневни грижи за пациента.
Старческите домове са място за настаняване на хора, които имат нужда от всекидневни практически грижи, свързани с хранене, спане и други домакински услуги.

2. Пациенти в какво състояние се приемат в хосписа?
В Хоспис ВИТА са добре дошли всички пациенти, които имат нужда от медицинско наблюдение, наглеждане и грижи от болногледачи и от рехабилитиране. Това са както хора с тежки, живото-застрашаващи, хронични заболявания – онкологични, сърдечно-съдови, след прекаран инсулт и др., така и пациенти, които се нуждаят от специфични медицински грижи по време на възстановяването си.
Пациентът може да остане при нас за кратко време –за извършване на кратки диагностични и терапевтични процедури при възрастни и хронично болни пациенти, за  да получи помощ при лечение на симптомите, съпровождащи лъчетерапия или химиотерапия при пациенти на амбулаторно лечение. Но може и да му предоставим възможност за продължително лечение и престой в зависимост от състоянието му.

3. Колко време е  задължителният минимален престой? Каква е продължителността на времето за лечение в хосписа?
Няма задължителен минимален престой. Колко време да остане в хосписа, се определя от пациента и от неговите близки в зависимост от неговия здравен статус, желания и нужди.

4. Как се определя цената на престоя?
Цената на престоя се определя на ден и зависи от различни показатели: от здравето на пациента, от грижите, които се налагат, както и от допълнителните услуги, включени в подписания между двете страни договор. Състоянието на пациента се определя от лекаря и зависи от степента на подвижност и от възможността за самообслужване. При постъпването се прави оценка на здравето на пациента и впоследствие при необходимост се актуализира.
 
5. Хосписът работи ли по клинични пътеки, финансирани от НЗОК?
Тази дейност, за съжаление и за нас, и за пациентите, както и за техните близки, все още не се финансира от НЗОК. Услугите са изцяло частни и се заплащат по предварително одобрен ценоразпис, който може да намерите на сайта ни www.vita.bg  .

6. Определената цена включва ли  използваните медикаменти, консумативи, изследвания и консултации?
Пациентите се приемат в хосписа с вече назначено от личния им лекар лечение и вземат собствените си лекарства, които са им необходими и вече предписани. Ако има необходимост от промяна в лечението – допълнителните лекарства се доставят или от хосписа, или от роднините на пациентите.
Цената им обаче не е включена и те се заплащат допълнително. Това се отнася и за всички лекарства, които са реимбурсирани от НЗОК и човекът има нужда да приема по време на престоя си в хосписа.
А що се отнася до медицинските консумативи, хосписът предлага доставка на преференциални цени за пациентите си, които също се заплащат допълнително. Ако семейството обаче реши, всички необходими консумативи и материали могат да се осигуряват от близките на пациента, в зависимост от тяхните изисквания.
Допълнителните изследвания и консултации, извършени от лабораториите и специалистите на ВИТА, също се заплащат допълнително.

7. Как стои въпросът с хигиенните нужди на пациентите?
Това е грижа на нашия специализиран  екип болногледачи. Пациентите на хосписа получават ежедневна хигиенна и лична грижа при обличане, хранене и ежедневен тоалет. Това са хората, които често най-много се сближават с пациентите, защото техните грижи и съпричастност помагат на много болни да преодолеят стреса от болката и страданието.
 
8. Има ли ежедневно лекарско наблюдение?
Да, В хосписа работи квалифициран лекарски екип, притежаващ значителен опит при лечението и грижата за тежко болни пациенти. Осигурено е денонощно медицинско присъствие, включително и през почивните дни.

9. Осигурено ли е непрекъснато медицинско наблюдение на пациентите?
В Хоспис ВИТА работят квалифициран персонал, с богат опит от работа в реанимационни и спешни отделения. Осигурено е денонощно присъствие на  медицински сестри, които осъществяват медицинското наблюдение на пациентите и при необходимост заявяват лекарски консултации.
 
10. Има ли възможност пациентът да бъде придружаван от близък или роднина непрекъснато?
Да, допуска се присъствие на придружител, като може да бъде осигурено легло, завивки, храна, както и всичко необходимо срещу допълнително заплащане.

11. Възможно ли е консултация от специалисти и изследвания при леглото на пациентите, без той да бъде разкарван до кабинетите на различните лекари?
Консултациите от специалисти, изследванията и кратките терапевтични интервенции се извършват при леглото на пациентите. Разбира се, с изключение на тези процедури, които по технически причини не могат да бъдат извършени на място.

12. Може ли, според Вас, да се променят обществените нагласи, че хосписът е мрачно място, където захвърляме нашите близки, за да се отървем от грижите за тях?
Ние създадохме лечебно заведение, където пациентите и техните близки се чувстват добре, уютно като у дома, в сигурните ръце на нашия екип. И работихме упорито, за да го постигнем.

13. Как може да се облекчат страданията не само на пациента на хосписа, но и на неговите близки, за които цялата тази ситуация често пъти също е драматична?
Нашите пациенти ще получат както адекватните медицински, палиативни и рехабилитационни  грижи, така и  личното отношение на всеки член от екипа ни.


Аз смятам, че всеки човек трябва да получи достойна грижа, не само медицинска, но и чисто човешка, да не се чувства изоставен и самотен, да има чисто легло и топла храна.


Екипът на хоспис Вита иска да помага и подкрепя не само пациентите, но и техните близки, които също страдат и имат нужда от съдействие .
В тази връзка при необходимост на разположение на нашите пациенти е и специалист психолог. Услугите, които Хосписът предлага, всъщност са много и разнообразни, в зависимост от състоянието на конкретния пациент.  Подробности може да намерите на нашия сайт www.vita.bg, както и на телефони: 02/45 222 45, 0888 25 65 92.